BIKE.PL - rowery BIKE.PL - rowery rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyrowery,wszystko o rowerachrowery,wszystko o rowerach
poradnikrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysłownikrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowykonkursrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowylinkirowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyforumrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyKlubowiczerowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
 Poradnik
 
Wokół tego kręci się... obręczWokół tego kręci się... obręcz

Współczesne piasty swoim wyglądem i rozwiązaniami niewiele różnią się od swoich poprzedniczek. Sama zasada działania pozostała bez zmian, różnica polega na zastosowanych materiałach no i oczywiście na większej trwałości.

Każda piasta zbudowana jest z kilkunastu elementów, które składają się na korpus, łożyska i oś piasty. Dodatkowo w piastach tylnych na jednym z końców jest zamocowany bębenek, na którym umocowana jest kaseta (jeżeli konstrukcja piasty jest do tego przystosowana).

Elementem widocznym na pierwszy rzut oka jest korpus. Jest on wykonany najczęściej z aluminium lub w wersjach bardziej ekskluzywnych częściowo również z modnego obecnie włókna węglowego (karbonu). Na obu końcach korpusu znajdują się kołnierze z otworami, w których mocuje się szprychy. Ilość otworów musi być identyczna z ilością otworów w obręczy. Najczęściej jest ich 28, 32 lub 36. Warto wiedzieć, że im więcej jest szprych w kole tym jest ono mocniejsze. Stosowanie mniejszej ilości szprych wymaga mocniejszej, a w konsekwencji cięższej obręczy. Wizualnie koło z mniejsza ilością szprych jest lżejsze, ale zaoszczędzona masa kilku szprych zostanie "przeniesiona" na obręcz. Z praw fizyki wynika, że im masa rotowana jest dalej od osi obrotu, tym większą bezwładność ma koło i przez to zarówno trudniej wprawia się je w ruch, jak i trudniej skręca rower.

W piastach przystosowanych do hamulców tarczowych przy lewym kołnierzu znajduje się mocowanie tarczy hamulcowej. Jak w wielu przypadkach także i tu brak unifikacji. Shimano stosuje wielowypust i jedna nakrętkę, zaś pozostałe firmy przewidują mocowanie na sześć śrub.

Najistotniejszym elementem wpływającym zarówno na kulturę pracy, czyli lekkość obracania się piasty, jak i na trwałość całego komponentu ma sposób łożyskowania piasty. Wraz z pojawieniem się rowerów górskich zaczęto zauważać niedoskonałości tradycyjnego rozwiązania opartego na kulkach i konusach. Piasty musiały przenosić coraz większe obciążenia, szczególnie w dyscyplinach grawitacyjnych. Z tego też powodu pojawiły się piasty z łożyskami ze zintegrowanymi bieżniami i fabrycznie uszczelnione (niesłusznie nazywane maszynowymi), które są umieszczone w korpusie piasty. Stosowanie łożysk, nazwijmy je maszynowych, nie wymaga praktycznie żadnej konserwacji, ani regulacji. W przypadku ich zużycia po prostu wymienia się je na nowe, choć ich dostępność jako część zamienna może być kłopotliwa.

Tradycyjne rozwiązanie oparte na kulkach i konusach nie odeszło jednak do lamusa. Z powodzeniem stosuje je kilka firm z Campagnolo i Shimano na czele. W korpusie piasty po obu stronach znajdują się bieżnie, po których poruszają się kulki dociskane przez nakręcone na oś (również z obu stron) konusy, także z wyrobionymi bieżniami. Takie rozwiązanie wymaga jednak regularnej konserwacji i regulacji, a uszkodzenie bieżni w korpusie właściwie kończy żywot piasty. Niebagatelne znaczenie ma w tym przypadku jakość użytych materiałów i precyzja obróbki. Przykładem mogą być właśnie piasty Shimano, choć wszystkie wykorzystują tą samą zasadę działania, to jednak ich praca i trwałość są zdecydowanie różne.

Bez względu na rodzaj zastosowanych łożysk piasty przednie obracają się na dwóch łożyskach, a tylne najczęściej na czterech. Dodatkowe dwa łożyska maja za zadanie podparcie bębenka wolnobiegu. Sam bębenek posiada wielowypust służący do trwałego zamocowania kasety. Jak łatwo się domyślić jego kształt jest inny dla kaset Campagnolo i inny dla kaset pozostałych wiodących producentów. W rowerach górskich nie ma póki co z tym problemu, bo włoski producent nie jest zainteresowany rowerami górskimi.

Żeby zamocować piastę (całe koło) do ramy roweru lub widelca niezbędna jest oś piasty. Przechodzi ona przez środek korpusu, a jej długość i średnica tez bywa różna. W rowerach górskich standardowa długość przedniej piasty wynosi 100 mm, a tylnej 135 mm. W rowerach szosowych przednia oś ma taką samą długość, natomiast tylna jest krótsza i ma 130 mm. Pamiętać należy, że te wymiary dotyczą piast do ram wyprodukowanych w ciągu ostatnich lat. W przypadku starszych ram należy poszukać odpowiednio krótszych piast. Dotyczy to w szczególności rowerów szosowych, gdzie szerokość kasety była mniejsza.

Haki ram i widelców są przystosowane do osi o średnicy 9 mm. Wyjątek stanowi sprzęt BMX i do dyscyplin grawitacyjnych. Tam powszechnie stosuje się piasty z tzw. stałą osią o średnicy 20 mm. bez zacisku (szybkozamykacza). Wszystkie nowoczesne piasty wyposażone są w szybkozamykacze, które zastępują tradycyjne nakrętki. Piasty wyposażone w ten mechanizm mają wydrążoną oś. Przez jej środek przechodzi sztywny pręt, na którego jednym końcu jest nakrętka, a na drugim dźwigienka z mimośrodem. Takie rozwiązanie umożliwia zdjęcie koła bez użycia narzędzi.

Na zakończenie trzeba koniecznie wspomnieć o uszczelnieniach. Piasty w rowerach górskich są szczególnie narażone na działanie wody i błota, które skutecznie skraca ich żywotność. Nie jest możliwe, żeby po każdej przejażdżce w błocie rozbierać i smarować piastę. Nie oszukujmy się na to po prostu nie ma czasu. Dlatego też piasty za wyjątkiem tych najprymitywniejszych są wyposażone w uszczelnienia w postaci gumowych kołnierzy zapobiegających dostawaniu się zanieczyszczeń do środka piasty. Modele wyposażone w łożyska maszynowe są tutaj w zdecydowanej przewadze za sprawa nieco trwalszych i skuteczniej uszczelnionych łożysk. Ci, którzy w swoim rowerze maja takie właśnie piasty mogą więcej czasu spędzać na rowerze - nie muszą przecież ciągle rozbierać piast.

Pozdrowienia z siodełka,
Paweł Borowski
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy Klub BIKE.PL
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
nick:
hasło: rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowybike.pl   wstąp do Klubu
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowybike.pl   przypomnij hasło
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy bike.pl rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy bike.pl
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy      
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Koszulki klubowe rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
Koszulka klubowa BIKE.PL
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Fotogaleria rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
Fotogaleria Klubowiczów
odpoczynek
Moro86
2006-01-19
szyndzielnia
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Zobacz też rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
     
BIKE.PL - RSS kontakt reklama © 2002-2017 bike.pl melog.com
Serwisy partnerskie:rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowynieruchomościrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysquashrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysnowboardrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy