BIKE.PL - rowery BIKE.PL - rowery rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyrowery,wszystko o rowerachrowery,wszystko o rowerach
poradnikrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysłownikrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowykonkursrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowylinkirowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyforumrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyKlubowiczerowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
 Wiadomości
 
Rowery we współczesnym wojskuRowery we współczesnym wojsku

Rowery w nowoczesnym wojsku? Czy mówimy poważnie? Przecież rowery w zastosowaniach wojskowych to anachronizm. Co to ma wspólnego z nowoczesnym wojskiem? Takie mogą paść tutaj pytania. No właśnie, czy aby jednak na pewno jest to anachronizm? Nie. Nie ma żadnych wątpliwości że rowery mogą być i zapewne będą w najbliższym czasie użyte w zastosowaniach będących wyrazem najnowszej myśli wojskowej i techniki militarnej. Obecnie rowery użytkowane są szerzej przez schodzący już chyba ze sceny szwajcarski Regiment Rowerowy, niektóre jednostki szwedzkie, snajperów - zwiadowców z Singapuru czy niektóre jednostki specjalne, a wszystko wskazuje na to, że mogą znaleźć swoje miejsce w wojskach powietrzno-desantowych i obrony terytorialnej oraz siłach specjalnych wielu armii. Ale po kolei.

Leśne próby zmilitaryzowanych rowerów, Rower Terenów Ekstremalnych (ETB) firmy Hanebrink obok roweru bardziej konwencjonalnego - fot. 1st TSG (A),

Historia
Idea wojskowego wykorzystania pojazdów napędzanych siłą mięśni ludzkich nie jest nowa. Oto historia ich użycia w działaniach militarnych:

1860-1865, Wojna Secesyjna:
użycie sanitarnych taczek ewakuacyjnych.

1870, Wojna Francusko-Pruska:
Rowley Turner ucieka spod ognia w oblężonym Paryżu na bicyklu. Jest to pierwsze udokumentowane użycie roweru w sytuacji wojennej.

1875, Bersalierzy:
włoska formacja milicyjna zwana Bersalierami używa podczas manewrów łączników wyposażonych w wielkokołowe bicykle. Rowery te miały przymocowane lampy, karabiny z amunicją i zasobniki bagażowe. Cykliści przewozili meldunki i rozkazy z przeciętną prędkością 19 km/h.

1885, Strzelcy z Brighton:
jednostka armii brytyjskiej zwana Strzelcami z Brighton używa wielkokołowych bicykli w manewrach przeciwko kawalerii. Były to pierwsze manewry z użyciem oddziałów kolarskich w walce.

1888, 26-ty Ochotniczy Korpus Strzelców Middlessex (Rowerowy):
brytyjska armia sformowała ten korpus będący pierwszą jednostką wojskową złożoną całkowicie z rowerzystów. Członkowie zapewniali swoje własne rowery a jednostka była podzielona według typów na wielkokołowce, trójkołowce i rowery klasyczne.

1890, Hernia Horror:
armia brytyjska testowała 8-kołowy (!) rower o bezdętkowych oponach przeznaczony do transportu karabinów maszynowych, działek, amunicji i innego wyposażenia. To ciężkie urządzenie przezwane Hernia Horror okazało się nieudane.

1891, Belgia, Szwajcaria, USA:
w trzech zupełnie niezwiązanych wydarzeniach armia szwajcarska utworzyła swoje pierwsze oddziały rowerowe, belgijski Minister Wojny zakazał oficerom jazdy rowerem i milicja stanu Connecticut sformowała rowerowy Korpus Sygnałowy użyty w letnich manewrach.

1892, Bicyclette Militaire:
Peugeot wprowadził Bicyclette Militaire przeznaczony dla armii francuskiej. Był to rower klasyczny z ramą krzyżową, błotnikami, osłoną łańcucha, wygiętą rurą siodłową i resorowanym siodłem.

1892, Manewry w Japonii:
japońska armia używa wielkokołowców w manewrach w Utonomiya.

1892-1893, Armia niemiecka:
niemiecka armia zaczyna używać rowerów w działaniach kurierskich. W roku 1893 zostaje zniesiony zakaz jazdy rowerem oficerów w mundurze i całe oddziały rowerowe zaczynają brać udział w manewrach.

1894, Milicja Colorado:
milicja stanu Colorado używa rowerowych łączników podczas strajku w Cripple Creek. Jest to pierwsze militarne użycie rowerów w Stanach Zjednoczonych.

1896-1898, USA, 25-ty Korpus Piechoty Rowerowej:
zorganizowany przez generał-majora Nelsona Miles`a, doświadczonego bojownika walk z Indianami i członka Ligi Amerykańskich Kolarzy, w składzie kompanii złożonej w całości z czarnoskórych żołnierzy pod komendą białego porucznika Jamesa A. Moss`a. W roku 1897 Moss poprowadził 21 swoich ludzi na 41-dniową podróż przez 3000 km z Ft. Missoula w Montanie do St. Louis w Missouri, bezdrożami, przez śnieg, deszcz i upał, aby sprawdzić praktyczność wojskowego kolarstwa. Jeździli oni 14,5 kg klasycznymi rowerami Spaulding z oponami Goodrich, siodłami Christy Anatomic, tandemowymi szprychami, wzmocnionymi widelcami, bagażnikami, sakwami, szybko zwalnianymi zaciskami do karabinów i dodatkowym wyposażeniem o wadze 12 kg. Moss został jakiś czas później przezwany "Lindberghiem amerykańskiego kolarstwa". W roku 1898 kompania została zwiększona do 100 ludzi i wysłana do służby przy tłumieniu zamieszek w Hawanie następujących po zakończeniu działań wojennych w Wojnie Hiszpańsko-Amerykańskiej. Okazali się skuteczni przy szybkim i skrytym ustawianiu zapór gdzie byli tak efektywni i zaskakujący, że nie musieli nigdy oddać strzału.

1899-1902, Wojna Burska:
pierwsze użycie rowerów w walce miało miejsce w roku 1899 kiedy armia brytyjska zaczęła użytkować je podczas Wojny Burskiej w Południowej Afryce. Rowery były użyteczne w służbie łączności i zwiadu, czasami także w przypadkach przegrupowania wojsk, choć żołnierze w nie wyposażeni często uważali je za uciążliwe i porzucali na poboczach dróg. Niemniej jednak ich zastosowanie było na tyle udane, że zostały przyjęte przez armie Francji, Niemiec, Włoch, Belgii, Rosji, Chin i Japonii.

1905, Rower armii szwajcarskiej:
armia szwajcarska przyjęła na swoje wyposażenie klasyczny rower o wadze 27 kg i stałym przełożeniu który pozostał w służbie do roku 1992.

1906, Generatory rowerowe:
rowerowe generatory prądu zasilające wojskowe linie telegraficzne pojawiły się w Niemczech i Anglii. Zapewniały one prąd o natężeniu 100 W, co było wystarczające do wysyłania sygnałów na 75 km lądem i 240 km pod wodą.

1914-1918, I Wojna Światowa:
jednostki rowerowe były szeroko używane przez wszystkie strony konfliktu i między rokiem 1914 a 1918 więcej niż 6.000 żołnierzy rowerzystów zginęło a 8.000 zostało rannych. Francuzi i Belgowie mieli łącznie 150.000 rowerzystów, Brytyjczycy 100.000 a Niemcy i Turcy po 125.000 rowerzystów. We wczesnym okresie wojny Francuzi i Niemcy używali oddziałów rowerowych w działaniach manewrowych na terenie Belgii. Belgowie sformowali rowerowe jednostki komandosów. Gdy wojna osiadła w okopach rowery były używane głównie przez kurierów. Amerykanie mieli 29.000 rowerów kiedy przybyli na front w 1917 roku lecz używali ich głównie do komunikacji.

1916, Powstanie Wielkanocne:
armia brytyjska użyła oddziałów rowerowych do tłumienia niepodległościowego Powstania Wielkanocnego w Irlandii. Irlandzka Armia Republikańska odwróciła wtedy role i zaczęła używać rowerów do akcji sabotażowych przeciwko Brytyjczykom.

1927, Powstanie w Nankingu:
Chiny posiadały jednostki rowerowe w liczbie 200.000 żołnierzy i użyły tych sił do zdławienia Powstania w Nankingu.

1939-1945, II Wojna Światowa:
podczas II Wojny Światowej rowery były licznie używane przez wszystkie zaangażowane strony, zwłaszcza przez Niemców i Finów. Niemcy podczas ataku na Polskę w 1939 roku używali w niektórych sytuacjach rowerów ciągniętych na linach za pojazdami mechanicznymi. Zastosowanie jednostek rowerowych przez Niemców było szczególnie intensywne podczas podboju Norwegii. Oddziały partyzanckie w okupowanych krajach szeroko używały rowerów podczas swojej działalności, zwłaszcza w Polsce i Jugosławii. W 1942 roku niemiecka stacja radarowa w Bruneval została skutecznie zaatakowana przez oddział brytyjskich "komandosów rowerowych". Kanadyjskie oddziały posiadały rowery podczas desantu w Normandii. Spadochroniarze obydwu stron używali rowerów w dużych ilościach. Japońscy spadochroniarze używali np. małych składanych rowerów z wysoko podniesionymi ramionami kierownicy. Brytyjscy, Polscy, Amerykańscy i Kanadyjscy spadochroniarze licznie wykorzystywali składane pełnowymiarowe rowery desantowe firmy Birmingham Small Arms (BSA) oraz ciągnionych wózków zaopatrzeniowych, co można było odnotować zwłaszcza podczas niefortunnej akcji desantowej pod Arnhem. Niemieccy "Fallschimjaegers" wykorzystywali składane rowery i pojemniki z ekwipunkiem zaopatrzone w kółka. Amerykańskie wojska w Europie posiadały oficjalnie 60.000 rowerów lecz przejęły w użytkowanie znacznie więcej, szczególnie we Włoszech i Francji. Brytyjska armia używała rowerowych "cyclo-generatorów" do oświetlenia i łączności. Wojska USA używały napędzanych rowerami wiertarek dentystycznych w szpitalach polowych ( takie stanowiska dentystyczne są jeszcze użytkowane w krajach trzeciego świata jednak pacjenci twierdzą, że kiedy dosiadająca roweru osoba zaczyna być zmęczona i zwalnia, borowanie jest dość bolesne!). Niektóre nocne kluby Paryża pozostały otwarte w czasie wojny dzięki rowerowym generatorom prądu. Począwszy od 1937 roku, Japonia używa 50.000 rowerzystów w wojnie z Chinami. W dniu 15 Lutego 1941 Japończycy w efektowny sposób zmuszają do poddania się dużo silniejsze wojska brytyjskie broniące Singapuru dzięki użyciu 20.000 rowerzystów do skrytego marszu w dół Półwyspu Malajskiego przez uważaną za nie do przebycia dla większych oddziałów wojskowych dżunglę i zaskakujący atak od tyłu na Singapur. W trakcie zbliżania się do Singapuru wiele z rowerów miało poprzebijane opony, które żołnierze japońscy wyrzucali jadąc dalej na samych obręczach. W rezultacie masowy terkot obręczy brzmiał z daleka jak odgłos nadjeżdżających czołgów, co wzbudziło przerażenie wśród zaskoczonych obrońców Singapuru. Kapitulacja liczącego ok. 90.000 żołnierzy garnizonu Singapuru do dzisiaj napawa Brytyjczyków wstydem a brawurowy rajd pułkownika Tomoyuki Yamashita w dół Półwyspu Malajskiego podaje się jako przykład bardzo odważnej i pomysłowej operacji wojskowej.

1950-1975, Wojna Wietnamska:
Vieth Minh zaczął szeroko używać rowerowych tragarzy podczas działań przeciwko Francuzom w latach 50-tych. W 1954 roku podczas zwycięskiego oblężenia francuskiej bazy w Dien Bien Phu zaopatrzenie liczących 50.000 żołnierzy wojsk wietnamskich zapewniało prawie wyłącznie 200.000 rowerzystów. Co ironiczne, używano głównie wietnamskie wersje francuskich rowerów Peugeot. Kiedy załadowane, rowery były przeważnie pchane. Do kierownicy przymocowywano wzdłuż jej osi bambusowy kij stanowiący prowadnicę a rower był objuczany ładunkiem do 250 kg. Z jedną ręką na prowadnicy a drugą na siodełku tragarze pchali rowery wzdłuż ukrytych w dżungli szlaków przez dziesiątki kilometrów do punktów zaopatrzenia własnych wojsk. Po rozładowaniu bagażu tragarz mógł wsiąść na rower i jechać po następny ładunek. Chociaż niezbyt szybkie, rowery były tanie, ciche, łatwe do ukrycia i prawie niewidoczne z powietrza. Kiedy Francuzi opuścili Wietnam, który następnie został podzielony i komuniści z Północnego Wietnamu wszczęli walkę z Wietnamem Południowym i wspierającymi go Amerykanami, rowerowi tragarze ponownie weszli do użycia. Pomimo masowych nalotów Amerykanie nie byli w stanie zatrzymać przepływu zaopatrzenia z północy dla oddziałów Vietcongu po tzw. "szlaku Ho Chi Minha", co odegrało kluczową rolę w konflikcie. Pojawił się tam też pewien polski akcent: w ramach komunistycznej "bratniej pomocy" Polska dostarczyła w latach 60-tych Wietnamowi Północnemu (Demokratyczna Republika Wietnamu) partię wzmocnionych rowerów zaopatrzonych w dodatkowe bagażniki wyprodukowanych przez Czechowickie Zakłady Rowerowe "Apollo". Pomimo takich dostaw wysokie zużycie rowerów i stałe wielkie zapotrzebowanie na nie spowodowało pojawienie się wśród partyzantów wietnamskich uproszczonego roweru przeznaczonego wyłącznie do pchania i pozbawionego m.in. siodła, łańcucha i korby. Pomysł że jedyną drogą do przecięcia rowerowych szlaków zaopatrzenia Vietcongu byłyby rowerowe patrole amerykańskich komandosów wspierane przez większe oddziały południowowietnamskie niestety nie został przyjęty przez Pentagon. Jeden z oficerów określił to z przekąsem że dowództwo amerykańskie potrzebuje "bomby rowerowej". I faktycznie, ale w innym sensie, bomby rowerowe pojawiły się. Vietcong zaczął używać bomb rowerowych do zamachów terrorystycznych. Ładunki wybuchowe ukryte były w ramach a urządzenia detonujące w lampach lub pod siodłem. Rowery były pozostawiane w pobliżu celu a detonacja inicjowana mechanizmem zegarowym lub wstrząsowym. Po opuszczeniu Wietnamu Południowego przez Amerykanów w roku 1975 stało się oczywiste, że użycie rowerów odegrało decydującą rolę w militarnych sukcesach wietnamskich komunistów.

Szybkie zajęcie pozycji nieopodal drogi po rozformowaniu kolumny szwajcarskich żołnierzy-rowerzystów / Źródło - Armia Szwajcarska

1992, Rower Armii Szwajcarskiej:
szwajcarska armia przyjmuje nowy model roweru na miejsce dotychczasowego modelu użytkowanego od 1905 roku. Nowy model waży 22 kg, ma 7-stopniową przerzutkę, hydrauliczne hamulce i może przewieźć łącznie z rowerzystą ok. 170 kg ładunku, w tym m.in. karabin, karabin maszynowy czy granatnik. Oddziały rowerowe są ciche i mogą swobodnie przemieszczać się po terenowych szlakach, często szybciej (30 km/h) niż pojazdy motorowe w wielu sytuacjach. Obecnie Szwajcaria posiada siły rowerowe w liczbie 3.000 żołnierzy.

Przejazd kolumny w pełni wyposażonych żołnierzy szwajcarskiego Regimentu Rowerowego / Źródło - Armia Szwajcarska

1993 - do chwili obecnej, 1st Tactical Studies Group (Airborne):
jest to niedochodowe stowarzyszenie weteranów amerykańskich wojsk powietrzno-desantowych którego celem jest nadanie jednostkom spadochronowym większej naziemnej ruchliwości poprzez użycie rowerów terenowych i lżejszego ekwipunku żołnierzy. Zmilitaryzowane składane rowery terenowe (All Terrain Bicycles -ATBs) były testowane w zrzutach spadochronowych przez 1st Tactical Studies Group (Airborne) podczas spadochronowej operacji Operation Dark Claw 11-go Lutego 1993 roku. Rowery te posiadają pełne, piankowe dętki nie ulegające zniszczeniu przez przebicie, szybko zwalniane uchwyty na broń i worek zrzutowy w którym mogą być transportowane w stanie złożonym przy spadochroniarzu podczas skoku. Testy objęły również inne pojazdy napędzane siłą mięśni ludzkich (Human Powered Vehicles - HPVs) jak wielozadaniowe wózki terenowe (All-Terrain All-purpose Carts - ATACs) zbudowane z nosideł/tragów transportowo-ewakuacyjnego systemu UT-2000 połączonych z podwoziem Roleez z szerokimi baloniastymi kołami terenowymi czy też rowery terenów ekstremalnych (Extreme Terrain Bicycles - ETBs) testowane również przez U.S. Army Soldier System Command w Natick, MA.

Żołnierz szwajcarskiego Regimentu Rowerowego wyjmuje przewożony rowerem granatnik przeciwpancerny Panzerfaust-3 / Źródło - Armia Szwajcarska

Obecnie wiele sił specjalnych i jednostek powietrzno-desantowych jest zainteresowanych użyciem lub już używa rowerów i ciągnionych wózków, żeby wymienić chociażby: brytyjską 5-tą Brygadę Powietrzno-Desantową, oddziały Gurkhów i SAS, jednostki amerykańskie, singapurskich Snajperów Zwiadu, jednostki szwedzkie, czy szwajcarski Regiment Rowerowy.

DALEJ >>

poprzednia wiadomość

następna wiadomość
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy


 Komentarze
 
2005-06-17
Ciekawe , bardzo fajny artykuł
BIKER89 foto

2006-01-20
:)))
Interesujące ale nie ma nic o Hammerach a to są podobno najlepsze wojskowe rowery
mementomori

2006-02-26
hheheh z glocka ich wszystkich mozna zdjądz bedzie jak bedą jechali..
igor

2006-11-03
no no to jest to fajny artykuł
xcrider

2007-11-16
podoba mi sie ta piekielna maszyna na drugim zdjeciu od gory:D ciekawa kto wpadl na genialny pomysl ze zamontowania malych "monsstrualnie szerokich kół poprawi wlasciwosci jezdne:D powalilo mnie na kolana:P wspolczucia dla tego co bedzie mial tym przejechac chocby 30 km:P
AdioPomodore

2010-04-05
Nawet w wojsku rowery się przydają :)
figluu

2013-11-05
A dlaczego nie ma nic o Wojsku Polskim? Moj nieżyjący już ojciec w 1939 służył w zwiadzie w oddziale kolarzy i z tego wiem,że były takowe w przedwojennej armii polskiej!
mietek1

Zaloguj się aby dodać komentarz.
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy Klub BIKE.PL
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
nick:
hasło: rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowybike.pl   wstąp do Klubu
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowybike.pl   przypomnij hasło
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy bike.pl rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy bike.pl
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy      
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Koszulki klubowe rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
Koszulka klubowa BIKE.PL
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Fotogaleria rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
Fotogaleria Klubowiczów
Ludwik mówi: cukier krzepi!
Hermes90 rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
2010-07-09
Baltic Sea.
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Zobacz też rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
     
BIKE.PL - RSS kontakt reklama © 2002-2017 bike.pl melog.com
Serwisy partnerskie:rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowynieruchomościrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysquashrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysnowboardrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy