BIKE.PL - rowery BIKE.PL - rowery rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyrowery,wszystko o rowerachrowery,wszystko o rowerach
poradnikrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysłownikrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowykonkursrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowylinkirowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyforumrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyKlubowiczerowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
 Poradnik
 
Linki i pancerzeLinki i pancerze

Nastał czas wiosny i Ci, którzy jeździli w okresie zimowym z pewnością zauważą pogorszenie działania przerzutek i hamulców. Nie zawsze wina leży w prawidłowej regulacji. Za ten stan rzeczy mogą odpowiadać między innymi zużyte linki, czy też brudne pancerze. Oczywiście linki jak i otaczające je pancerze zużywają się także wtedy, gdy nie są narażone na bezpośrednie działanie wody i błota, ale zdecydowanie wolniej.

Typowym objawem wskazującym na zużycie linek i pancerzy jest brak płynności pracy hamulców i przerzutek, dostrzegalny jest opór przy powrocie dźwigni hamulcowej do pierwotnego położenia. Zdecydowanie częściej dochodzi do zużycia linek sterujących przerzutkami. Dzieje się tak na skutek większego narażenia na działanie błota, a także wymaganej większej precyzji w ich działaniu. Szczególnie często dochodzi do zużycia linki i pancerza w okolicach tylnej przerzutki. Na ogół nie pomagają na to żadne uszczelnienia i trzeba się z tym po prostu pogodzić.

Co trzeba wiedzieć o linkach? Przede wszystkim to, że te do przerzutek różnią się od tych do hamulców. Różnią się zarówno końcówką służącą do mocowania w manetce lub dźwigni hamulcowej, ale tez samą średnicą. Linki hamulcowe maja średnicę 1,6 mm, a do sterowania przerzutkami 1,2 mm.

Niezależnie od średnicy linki najczęściej splecione są z 25-ciu drucików, a te najlepsze z 7-iu cieńszych linek, każda z 7-iu cienkich drucików (łącznie z 49-ciu drucików). Należy unikać linek wykonanych z mniejszej liczby drucików, linek ocynkowanych i tych nieoszlifowanych! Maja one duży opór podczas przesuwania się w pancerzu, a ponadto bardzo łatwo łapią brud.

Wszystkie najlepszej jakości linki wykonane są ze stali nierdzewnej i są szlifowane tzn. maja idealnie okrągły przekrój poprzeczny. Często pokryte są teflonem w celu maksymalnego zmniejszenia tarcia wewnątrz pancerza.

Tak jak różne są linki, tak różne są pancerze. Oprócz różnic wynikających z ich średnicy, co związane jest z ich przeznaczeniem, różnią się zasadniczo budową. O ile linki do przerzutek i hamulców są praktycznie tak samo zbudowane, o tyle pancerze hamulcowe różnią się budową od pancerzy do przerzutek.

Pancerze do przerzutek zbudowane są z kilkunastu drutów ułożonych wzdłuż i oblanych elastycznym tworzywem. Wewnątrz pancerz pokryty jest teflonem lub innym tworzywem zmniejszającym tarcie. Takich pancerzy pod żadnym pozorem nie można stosować do hamulców. Ich wytrzymałość nie jest wystarczająca i w skrajnych przypadkach może dojść do rozerwania pancerza!

Zdecydowanie większą wytrzymałość posiadają pancerze do linek hamulcowych. Z zewnątrz poza średnicą są identyczne jak pancerze do przerzutek. Zasadnicza różnica tkwi wewnątrz. Zbudowane są z jednego płaskiego drutu skręconego na kształt gęstej sprężyny. Wewnątrz oczywiście musi być tworzywo zmniejszające tarcie.

Kilka lat temu na rynku pojawiły się zestawy linek z Gore Tex-em, znanym i cenionym materiałem oddychającym wykorzystywanym do produkcji odzieży outdoorowej . Wydaje się jednak, że jest to zbieg bardziej marketingowy niż skuteczny. Odzież, to jednak nie to samo co pancerz narażony na ciągłe tarcie metalu. Ponadto ze względu na zastosowany materiał taki zestaw nie jest najtańszy, a nawet nie tani, jest po prostu drogi. Lepszym rozwiązaniem jest chyba kupno dobrej jakości linek i pancerzy (np. Avid, Jagwire, Shimano, czy choćby coraz popularniejszych komponentów BBB) i ich regularna wymiana.

Kwestia montażu jest sprawą niezwykle łatwą. Nie wymaga specjalnych narzędzi, ani wielkich zdolności manualnych. Ważne, aby dobrze dobrać długość pancerzy. Tam gdzie zachodzi taka potrzeba pancerz musi być wygięty łagodnym łukiem, a także jego przebieg nie może zakłócić swobodnego obracania kierownicą. Wymieniając pancerze najlepiej zmierzyć długość poszczególnych odcinków starych pancerzy i kupić nowe pancerze pocięte na odpowiednia odcinki. W każdym szanującym się sklepie sprzedawca potnie pancerz na odpowiednie odcinki.

Na końce pancerzy zakłada się specjalne końcówki z tworzywa sztucznego lub z metalu i umieszcza się je w przelotkach w ramie roweru oraz w manetkach i dźwigniach hamulcowych. Następnie pozostaje przewlec linkę przez dźwignię hamulcową lub manetkę, pancerze i przykręcić do szczęk hamulcowych lub przerzutki. Na końcu linki zaciska się aluminiową końcówkę, zabezpieczając w ten sposób linkę przed rozkręcaniem się i na nowo można cieszyć się płynną pracą podstawowych elementów rowerowego osprzętu.

Pozdrowienia z siodełka,
Paweł Borowski
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy Klub BIKE.PL
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
nick:
hasło: rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowybike.pl   wstąp do Klubu
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowybike.pl   przypomnij hasło
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy bike.pl rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy bike.pl
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy      
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Koszulki klubowe rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
Koszulka klubowa BIKE.PL
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Fotogaleria rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
Fotogaleria Klubowiczów
Najlepsze moje zdjęcie!!! Choć wszyscy myśleli, że to Armstrong, a to tylko Pajeł.
Hermes90 rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
2010-08-06
Litwa. Baltic Sea 2010.
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Zobacz też rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
     
BIKE.PL - RSS kontakt reklama © 2002-2017 bike.pl melog.com
Serwisy partnerskie:rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowynieruchomościrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysquashrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysnowboardrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy