BIKE.PL - rowery BIKE.PL - rowery rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyrowery,wszystko o rowerachrowery,wszystko o rowerach
poradnikrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysłownikrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowykonkursrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowylinkirowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyforumrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowyKlubowiczerowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
 Wiadomości
 
Słownik

A
A-HEAD: nowe rozwiązanie steru wprowadzone przez amerykańską firmę DiaCompe oraz japońską Tioga. Może on być montowany tylko wraz ze specjalnym widelcem i wspornikiem kierownicy.
AMORTYZATOR: (amortyzowany widelec) to jedna z najważniejszych części roweru, wpływająca przede wszystkim na większe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dzięki niemu koło cały czas dociskane jest do podłoża przez co poprawia się trakcja jazdy. Uderzenia normalnie przenoszone przez konstrukcję roweru na kierownicę i w rezultacie na nasze ręce, zostają tu właściwie wyeliminowane. Oczywiście nie do końca, zależy to od terenu po którym jedziemy. Amortyzatory różnią się między sobą wieloma parametrami: skokiem, masą, formą amortyzacji (powietrzna, sprężynowa), ceną, itd...
+Skok amortyzatora: obecnie standardem zdaje się być przedział 60-80 mm, choć produkowane są amortyzatory nawet o 300 mm skoku.
+Masa amortyzatora: to równie ważny czynnik jak masa ramy, amortyzatory crossowe (czyli o mniejszym skoku) ważą w granicach od 1,5 do 2,5 kg. Masa amortyzatorów freeridowych oraz downhilowych waha się w granicach 2,5 - 4 i więcej kg.
Głównym medium amortyzacji jest powietrze lub metalowe sprężyny wraz z elastomerami współgrające na ogół z tłumieniem olejowym bądź powietrznym.
Ceny wahają się w zależności od klasy amortyzatora (od 250 do 10 000PLN). Cena amortyzatora dla jeżdżących stosunkowo spokojnie lub turystycznie nie przekroczy kwoty 600-700PLN.
AMPULOWY (imbusowy) KLUCZ: sześciokątny klucze wkładane do specjalnych śrub z gniazdami
ATB: (all terrain bike) rower terenowy

B
BAR ENDS: rogi
BABKA: stożek zaciskowy mocujący wspornik kierownicy do szyjki widelca.
BACIK(BAT): narzędzie służące między innymi do odkręcania koronek wielotrybów. Składa się z dwóch odcinków łańcucha rowerowego umocowanych na kawałku płaskownika.
BEARING: łożysko (sealed bearing: uszczelnione łożysko)
BOOSTER (breakboster): mające kształt podkowy wzmocnienie osi hamulców - zapobiega ich rozginaniu się podczas silnego hamowania.

C
CENTROWANIE: regulacja naciągu szprych mająca na celu wyprostowanie koła, a także wyrównanie odległości klocków hamulcowych od obręczy.
CROMOLY, CR-MO: stal stopowa z domieszką chromu i molibdenu. Podstawowy surowiec do produkcji rowerów lepszej jakości (niż Hi-Ten).
CIĘGŁO: linka hamulca albo przerzutki razem z pancerzem i końcówkami.

D
Di.R.T: Sachs opatentował nową konstrukcję przerzutki pod nazwą Direct Response Technology- oznacza to doprowadzenie linki do przerzutki od przodu i bez zakrętu pancerza, co w znaczący sposób ma wpłynąć na zmniejszenie tarcia, a w związku z tym siły potrzebnej do zmiany biegów.
DOWNPULL: przerzutka przednia do której linka dochodzi od dołu, spod środka suportu.
DRIVETRAIN: napęd
DUAL SIS: Nazwa wprowadzona przez Shimano dla oznaczenia sytuacji, gdy zmiana przełożeń z przodu i z tyłu odbywa się za pomocą indeksowanych manetek (jeden przeskok odpowiada zmianie jednego przełożenia).
DOWNHILL: bieg zjazdowy, konkurencja MTB.
DUAL: konkurencja MTB, w której na trasie nieco dłuższej niż slalom równoległy i krótszej niż trasa DH są rozmieszczone szykany, takie jak różnego rodzaju hopki, skocznie, mostki i tym podobne. Zawodnicy startują po dwóch jednocześnie na tym samym torze. Każdy wyścig ma dwa przejazdy, a eliminacje odbywają się systemem pucharowym.
DUAL SLALOM: slalom równoległy, czyli zawody polegające na pokonaniu slalomu, w którym na dwóch odrębnych torach ściga się dwóch zawodników. Każdy z nich musi pokonać trasę na jednym i drugim torze. Zawodnik, którego czas dwóch przejazdów okaże się krótszy, przechodzi do następnej rundy. Zawody odbywają się systemem pucharowym.
DURAL: (duraluminium)wspólna nazwa twardych stopów aluminium.
DYNAMO: mała prądnica napędzana od bocznej powierzchni opony za pośrednictwem rolki. Służy do zasilania oświetlenia roweru.

E
ESP: Nazwa własna systemów zmiany biegów firmy SRAM, w których występuje inny stosunek wyciągania linki w manetce i przerzutce (1:1 ratio tzn. 1mm ruchu linki w manetce odpowiada 1mm przesunięcia przerzutki w odpowiednim kierunku ) niż w konkurencyjnych systemach ( odpowiednio 1:2) zalety - mała wrażliwość na zabrudzenia , wady- niekompatybilność z innymi systemami.
EZ-Fire Plus: Dźwignie (po jednej na górze i na dole, po 2 po każdej stronie ) ułatwiające zmianę biegów dla amatorów.

F

G
GRIP SHIFT: nazwa zastrzeżona przez SRAM, określająca manetki obrotowe.

H
HAKI: zakończenie przedniego i tylnego widelca, do których mocuje się koła.
HAMULCE: O ich niezbędności nie trzeba wiele mówić. Coraz większe prędkości osiągane przez zawodników spowodowały naturalną ewolucję hamulców rowerowych. Obecnie wyróżnia się trzy główne ich rodzaje: mechaniczne (Cantilever i V-brake), hydrauliczne i tarczowe.
+Cantilever - stosowane w początkach kolarstwa, są to hamulce mechaniczne, których okładziny zaciskają się na obręczy koła (rawki) po zaciśnięciu klamki hamulca, a co za tym idzie po skróceniu linki hamulcowej.
+V-brake - zastosowane po raz pierwszy w latach 90-tych ubiegłego stulecia. Zasada działania ta sama jak w cantilever, niemniej siła i skuteczność hamowania dużo większa. Osiągnięto ją dzięki wydłużeniu ramion hamulca oraz sprytnemu prowadzeniu linki, od hamulca do klamki. Powstało także kilka ciekawych patentów - np. system równoległego prowadzenia klocka mający za zadanie powodowanie równoległego zużywania się okładzin hamujących oraz zwiększenie siły hamowania.
+Hydrauliczne - zasadniczą różnicą między mechanicznymi a hydraulicznymi jest zastąpienie linki płynem hamulcowym o odpowiedniej gęstości. Rozwiązanie to zwiększyło znacznie precyzję i siłę hamowania, a przy okazji zmniejszyło siłę potrzebną na zaciśnięcie klamki. Wpłynęło również korzystnie na komfort jazdy.
+Tarczowe mechaniczne - hamowanie odbywa się poprzez zaciśnięcie klocków hamulcowych na tarczy. Tarcze montuje się do piast. Zaletą tego rozwiązania jest największa z możliwych skuteczność hamowania oraz nie zawodność w trudnych warunkach atmosferycznych. Mechanika w tym wypadku podobnie polega na prowadzeniu linki hamulcowej w pancerzach, sama zasada hamowania to oczywiście skracanie długości linki między klamką a hamulcem.
+Tarczowe hydrauliczne - zamiast linki zastosowano płyn hamulcowy. Skomplikowało to znacznie budowę samego hamulca i podniosło znacznie jego cenę.

I
INDEX: skrót nazwy systemu przerzutki z manetką mającą mechanizm skokowy, który służy do precyzyjnego przełączania biegów.

J

K
KASETA: potoczna nazwa wielotrybu nasuwanego na mechanizm zapadkowy (grzechotkę).
KEVLAR: włókno sztuczne o bardzo dużej wytrzymałości, używane do wzmocnienia obręczy i innych elementów roweru.
KIEROWNICA: Do czego służy każdy powinien wiedzieć... Warto dodać, że sprawa wyboru do najłatwiejszych nie należy. Wyróżnić możemy kierownice proste oraz gięte (w przypadku MTB) oraz specjalne kierownice do rowerów szosowych i bmx. Oprócz kształtu, czynnikiem decydującym o wygodzie jazdy i łatwości manewrowania jest szerokość i kąt wygięcia kierownicy. Do zjazdu i freeridu używa się giętych i szerokich kierownic - zawodnicy XC preferują kierownice wąskie, proste i jak najlżejsze. Kierownica ważyć może od około 100 g wzwyż. Zależy to głównie od materiału, z którego została wykonana. Najlżejsze - karbonowe, oraz nieco cięższe aluminiowe kilkakrotnie cieniowane należy dla bezpieczeństwa wymieniać co jakiś czas, aby uniknąć pęknięcia tego bardzo ważnego elementu.
KLAMKI HAMULCOWE: dźwignie hamulców pociągających linkę. Jest to ważny element - klamka także wpływa na siłę i modulację hamowania, a co za tym idzie wygodę użytkowania. Niestety nie wszystkie klamki pasują do wszystkich hamulców. Klamki starego typu (do hamulców Cantilever) nie działają zbyt dobrze z hamulcami typu V-Brake. Klamki hamulcowe mogą występować także w formie zintegrowanej z manetkami.
KONUS: stożkowa nakrętka, stosowana w piastach z łożyskami kulkowymi. Likwiduje się nimi luzy w piastach.
KORBA: dźwignia, której jedno ramię osadzone jest na osi suportu, a do drugiego przykręcony jest pedał.
KORONKA: element napędu - kółko zębate mocowane do piasty tylnego koła. Może być pojedyncze lub stanowić część zespołu wielotrybu.

Ł
ŁOŻYSKO KONUSOWE: standardowe łożysko rowerowe, w którym kulki toczą się między konusem a miską. Musi być odpowiednio wyregulowane, aby kręciło się swobodnie i nie miało luzu.
ŁOŻYSKO MASZYNOWE: łożysko toczne, przeważnie nierozbieralne, wyprodukowane w fabryce łożysk. Są one bardzo trwałe i nie wymagają obsługi.

M
MANETKA: mechanizm z dźwignią do sterowania przerzutką za pośrednictwem cięgła.
MOSTEK: łączy widelec (rurę sterową) z kierownicą. Mostki produkowane są w większości z aluminium. Różnią się między sobą długością i kątem nachylenia. Na szosę oraz do wyścigów XC stosuje się długie i raczej poziome mostki - freeriderzy i zjazdowcy używają mostków krótkich i podniesionych wysoko do góry. W rowerach turystycznych montowane są także mostki o regulowanym kącie nachylenia.
MTB: rower górski (Mountain Bike)
MUFA: stalowy łącznik rur w węzłach ramy. Rury mogą być w mufę wklejane albo lutowane mosiądzem lub srebrem.
MUFKA PANCERZA: metalowe zakończenie pancerza.

N
NYPEL: metalowa nakrętka mocująca koniec szprychy do obręczy koła, regulujemy nimi naciąg szprychy w kole (umożliwia centrowanie koła). Wykonywane są ze stali lub aluminium. Aluminiowe są nieco lżejsze (mogą być kolorowe), ale łatwo zdeformować je niedokładnie dopasowanym kluczem do centrowania kół.

O
Obręcze (koła): dawniej ze stali teraz ze stopów lekkich, dostarczają powierzchni ciernej dla klocków hamulcowych. Dzielą się na zwykłe, ceramiczne oraz obręcze do hamulców tarczowych. Obręcze ceramiczne pokryte są cienką warstwą powłoki ceramicznej, która podnosi skuteczność hamowania nawet o 25%. Minusem jest konieczność używania specjalnych klocków hamulcowych. Obręcze do hamulców tarczowych nie są przystosowane do używania wraz ze zwykłymi hamulcami szczękowymi. Obręcze także znacząco różnią się od siebie wagą, szerokością, budową (1, 2 lub 3 komorowe, oczkowane lub nie... itd). Oczkowanie wzmacnia rawkę - trudniej wyrwać szprychę z koła.
OPONY: w różnych typach rowerów stosuje się różną szerokość, bieżnik i ciśnienie. W rowerach górskich są bieżnikowane o szerokości 60mm, a w szosowych gładkie i wąskie (18mm). Opony odpowiadają za kontakt roweru z podłożem. Ważnym aspektem jest przyczepność roweru na różnych rodzajach nawierzchni (od asfaltu po błoto, śnieg i mokre skały). Opony występują jako slicki, semi-slicki i opony terenowe z agresywnym bieżnikiem o szerokości od 1.75 (XC) aż do nawet 3.0 cala (zjazd). Opony przystosowane do agresywnej jazdy w terenie będą słabo sprawowały się na asfalcie z powodu swoich dużych oporów toczenia. Opony różnią się również wagą (od 500 gr aż do ponad kilograma) oraz budową (opony z drutem - standartowe oraz zwijane - dużo lżejsze i łatwiejsze w transporcie).

P
PIASTY: W swoim dzisiejszym kształcie istnieją już od prawie stu lat. Ogólnie rzecz biorąc, składają się z trzech części: korpusu, łożysk i osi. Przednia i tylna różnią się między sobą. Tylna posiada dodatkowo bębenek z wolnobiegiem, umożliwiający montaż zębatek czyli kasety wielotrybu. Piasty różnią się między sobą sposobem łożyskowania (kulkowe, maszynowe) oraz ilością zapadek w wolnobiegu (ma to wpływ na precyzję działania).
PRZERZUTKA: mechanizm służący do zmiany przełożeń przez przerzucanie łańcucha z jednej koronki wielotrybu na inną. Może być przednia i tylna.

R
ROGI: dodatkowy uchwyt przykręcany do końców kierownicy.
ROWER TREKINGOWY: s krzyżowanie roweru górskiego z szosowym, na większych niż w górskim 28" kołach.
RAFKA: obręcz, felga.

S
SIODEŁKO: bardzo ważny - szczególnie podczas długich wypraw - element roweru. Materiały - szkielet siodła może być stalowy (Cr-Mo), aluminiowy, tytanowy lub karbonowy. Pokrycie - skóra, kevlar. Coraz częściej wypełnia się je elastomerami. Siodełko przede wszystkim powinno być wygodne i nie utrudniać pedałowania i przesuwania środka ciężkości w przód i tył. Najlżejsze siodełka ważą w granicach 220 gram, standardowe około 400 g.
SEMI SLICK: Opona z bieżnikiem o niskim profilu na środku, natomiast agresywnym na obrzeżach. W porównaniu z typową oponą MTB charakteryzuje się mniejszymi oporami toczenia, ale i mniejszą przyczepnością.
SLICK: gładkie opony do roweru górskiego ułatwiające jazdę po suchym asfalcie.
SPD: Shimano Pedalling Dynamics - pedały zatrzaskowe.
STERY: zespół łożysk, na których obraca się kierownica, umożliwiając kierowanie rowerem. Wyróżniamy dwa rodzaje sterów - zwykłe oraz stery typu A-head. (łożyska kulkowe, igiełkowe i maszynowe), a także stery zintegrowane - czyli "schowane" w główce ramy.
SUPORT: łożyska i oś mechanizmu korbowego. Czasami również cały mechanizm korbowy z wieńcami.
SZPRYCHA: cienki, stalowy drut łączący piastę z obręczą. ;)
SZTYCA: (Wspornik siodełka) - rura, do której przykręcamy siodełko. Istnieje wiele różnych standardów średnicy sztycy. Oprócz średnicy kolejnym istotnym elementem jest jej długość, którą każdy powinien dobrać sobie indywidualnie. Materiały stosowane do produkcji - wszelkie stopy aluminium oraz karbon. Dostępne są również sztyce amortyzowane.

U
U-LOCK: popularna nazwa zamka w kształcie strzemienia, który służy do zabezpieczenia roweru przed kradzieżą.

W
WENTYL: jest to zawór zabezpieczający powietrze przed ulotnieniem się z dętki. Występują dwa rodzaje zaworów Presta i Schraedera (samochodowy).
WIELOTRYB: element systemu napędowego złożony z 5-9 koronek (wieńców zębatych) i rdzenia.
WIDELEC: to właściwie przedłużenie ramy, wykonywane głównie ze stali Cr-Mo lub
Hi-ten, stosowane są przede wszystkim w rowerach szosowych. W rowerach górskich ze względu na większe przeciążenia i bardziej agresywny charakter jazdy obecnie rzadko używa się zwykłych widelców, zostały wyparte przez amortyzatory.

Z
ZACISK LINKI: część mocująca linkę za pośrednictwem śruby zaciskowej
ZACISK PODSIODŁOWY: szybko-zamykacz, mimośrodowe zapięcie kół lub siodełka.


poprzednia wiadomość

następna wiadomość
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy


 Komentarze
 
2003-11-03
sorki ze jestem strasznym pesymistom ale u chyba kazdy kto jezdzi na biku wie co to np (sprycha)!!!a mozna by było poruszyć duzo wiecej ciekawszych rzeczy i troszke ożywić tę stronke
HARUN

2003-11-05
dlaczego nie ma nic na L....

a mój ukochany low rider - bagażnik mocowany na przednim widelcu; rasowy-wyprawowy trekking bez low rider'a wygląda jakby był nagi ;-))
Heavy

2003-11-06
i nic na J,F i T :-?
Krzyhoo

2003-11-06
no właśnie ani nic na C,k ???
HARUN

2004-04-04
J - jogurt : obowiazkowy posilek rowerzysty;)))
F - fork : z ang. amortyzator
T - tarcza hamulcowa, chyba nie trza tlumaczyc co to jest;))))
regis

2004-04-17
regis fork to widelec:/
rymek

2004-11-07
co to jest pega

bonka

2005-08-04
pega to jest rurka w BMX-ie

POZDRO
bananu

2005-11-20
nie ma nic na ą ani ę ;) pozdro:)
kalahari1-1

2006-03-05
moze cos o systemach tlumienia,np. hscv,ssvf,ssv,tst,kartusz eta...co to znaczy????
mariusz72

Zaloguj się aby dodać komentarz.
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy Klub BIKE.PL
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
nick:
hasło: rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowybike.pl   wstąp do Klubu
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowybike.pl   przypomnij hasło
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy bike.pl rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy bike.pl
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy      
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Koszulki klubowe rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
Koszulka klubowa BIKE.PL
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Fotogaleria rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
Fotogaleria Klubowiczów
DUAL
2009-12-18
stop
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy  Zobacz też rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
  rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
 
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy
     
BIKE.PL - RSS kontakt reklama © 2002-2017 bike.pl melog.com
Serwisy partnerskie:rowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowynieruchomościrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysquashrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowysnowboardrowery,wszystko o rowerach, rower, rowerowe forum, vortal rowerowy